Att tänka på vid lågkolhydratskost

Vad jag vet finns det inte någon exakt siffra på hur många svenskar som i dag äter en lågkolhydratskost/LCHF. Däremot är jag nog inte ensam om att tycka att det verkar som att allt fler utesluter kolhydrater och i lunchrummen ser man allt oftare sallad och quinoa i matlådorna istället för pasta och bröd.

Att man går ner i vikt genom att dra ner på kolhydrater är vetenskapligt bevisat flera gånger om. Det många inte vet är dock att en lågkolhydratskost kan orsaka viktuppgång, om man inte äter på rätt sätt. Anledning till att man inte äter på rätt sätt beror förmodligen på att man saknar kunskap.

Därför tänkte jag tipsa om några saker att tänka på när du drar ner på kolhydrater.

  • Är du ordentligt överviktig och vill gÃ¥ ner i vikt behöver du att äta en strikt LCHF-kost, det innebär inte att bara halvera kolhydratsintaget utan snarare minimera det. Man brukar säga 50 gram kolhydrater per dag för en strikt LCHF-kost.
  • När nÃ¥gon säger kolhydrater är det mÃ¥nga som bara tänker pasta och bröd. Det finns dock BRA kolhydrater i form av grönsaker och bär. Grönsaker med lÃ¥gt GI (broccoli, spenat, sparris, blomkÃ¥l etc.) kan du äta hur mycket som helst av!
  • Är du redan normalviktig/smal och aktiv, dvs. du tränar regelbundet, behöver du ett större intag av kolhydrater än 50 gram. Ett alltför lÃ¥gt kolhydratsintag kan öka bÃ¥de ditt kortisolvärde och försämra din produktion av sköldkörtelhormon. BÃ¥da delarna kan direkt och indirekt leda till viktuppgÃ¥ng.
  • Om du ska äta kolhydrater med högre GI-värde, ät dÃ¥ dessa efter att du har tränat. DÃ¥ har du tömt ditt muskelglykogen (en del av muskelns bränsle) och du kan fylla pÃ¥ med nytt.
  • Före träning bör du undvika kolhydrater med högt GI-värde eftersom att de kommer göra att kroppen förbränner kolhydrater framför fett, vilket inte kommer att hjälpa din viktnedgÃ¥ng.
  • Om du skär ner pÃ¥ ditt intag av kolhydrater mÃ¥ste du kompensera bÃ¥de med fett och protein för att fÃ¥ en bra balans.
  • LÃ¥gkolhydratskost kan leda till lägre blodtryck och trötthet samt obalans i kroppens mineralnivÃ¥er. Detta misstolkas ofta som lÃ¥gt blodsocker, vilket leder till att man istället ökar sitt kolhydratsintag. Är du aktiv och tränar ska du därför se till att du fÃ¥r i dig cirka 2,5 – 3 gram salt i din kost varje dag samt äta mycket grönt (gott om mineraler).

Läs hela aritklen här.

Källa: Poliquin Group.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>