Ok, statusuppdatering på beställning!

Precis som Alex skrev tidigare i veckan så åkte jag på en släng av förkylning och feber. Det höll i sig i EN VECKA! Så himla tråkigt då man kommit igång ordentligt. Men jag har inte tummat på kosthållningen, utan istället försökt vara ännu mer kreativ i matlagningen och dundrat på med vitaminer och nyttigheter i förhoppning om att bli frisk. Jag har även unnat mig en massa goda chokladbollar på kokosolja och dadlar (läs Alex recept!). De har så klart även blivit en succé bland vänner och familj. Älskar att dadlar funkar så bra istället för socker!

När jag först fick veta att jag skulle undvika socker och gluten kändes det ganska tungt. Jag har inte ätit så mycket pasta eller bakverk och godis, men jag har däremot ätit mycket bröd, ris och druckit både juice och läsk i ganska stora mängder. Efter att ha skrivit några dagars matdagbok var det ganska lätt att se var onyttigheterna fanns och jag blev motiverad att ändra mina vanor. De tre första dagarna var jag konstant småhungrig och en dag vaknade jag alldeles darrig. Förmodligen i behov av socker. Skrämmande att det ska påverka min kropp så mycket! Det motiverade ju förstås ännu mer. Men jag skulle säga att det tog 4-5 dagar för kroppen att fatta. Sedan har det faktiskt inte varit svårt.

Lite kort vad jag gjort för förändringar i min kost:

  • Äter alltid en stadig frukost (gröt med frön, valnötter och bär)
  • Dricker endast vatten (bort med saft, juice och mjölk!) till samtliga mÃ¥ltider
  • Dricker vatten regelbundet
  • Äter inte pasta, ris eller potatis. Äter istället sötpotatis, rÃ¥ris, quinoa, rotfrukter, sallad.
  • Äter inte chips eller godis
  • Äter mellanmÃ¥l i form av smoothie eller nötter
  • Äter inte bröd, förutom hembakat fröknäcke (byt bara ut vetemjölet mot bovetemjöl!)
  • Finns alltid i hemmet:
    • avokado, nötter, fröer, citron, frysta bär och babyspenat

I och med det här så har kreativiteten satt fart. Jag tror att Alex snart kan göra en pixibok av alla matbilder jag skickat till henne. Därför, på ingen som helst begäran, vill jag leverera några av min bästa recept hittills!

Vitaminkicks-smoothie:
- kiwi Рbabyspenat Рfrysta hallon Рlime Рkokosn̦tdryck Рchiafr̦n

Kör allt i mixern. Mumma!

Fröknäcke med fikon
– 1 dl pumpakärnor – 1 dl solroskärnor – 1 dl sesamfrön – 1 dl linfrön – en halv näve hackade torkade fikon – 2 dl bovetemjöl ½ dl rapsolja 2,5 dl hett vatten.

Rör om allt till en smet och fördela sedan på två plåtar med bakplåtspapper. Kavla tunt. Grädda i 60 min och 150 grader. Låt svalna och bryt sedan bitar. Smakar smaskens!

Kantarellomelett delux
– kantareller – rotmos (Man tager vad man haver! Men sötpotatis/rotfrukter gÃ¥r ju bra) – persilja – spenat – 3 ägg – 2 dl grädde – 1 dl mjölk – ost.

Smörstek kantarellerna, släng i rotmoset (bitar sötpotatis/rotfrukter), rör om med ett halvt paket fryst persilja. Vispa ihop 3 ägg med grädde och mjölk. Salta, peppra. Häll äggröran över kantarellerna och rotfrukterna i pannan. Toppa med färsk spenat och riven ost. Åt detta med smörstekt sparris. Smaklig måltid!

Jag har med andra ord ändå varit ganska så duktig den här veckan, om jag får säga det själv. Det har varit viktigt för mig att inte tappa inställningen och motivationen bara för att jag inte kunnat träna. Tack Alex för den ständiga whatsapp-peppen! Men nu är jag på G igen. Ikväll har jag stått i vardagsrummet och gjort bulgarian lunges samtidigt som rotfrukterna var i ugnen.

Erica

Vi hörs om en vecka!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>