Intervallpass

Det var ett tag sedan jag sprang intervaller utomhus och därför kände jag för att bränna av ett pass i dag efter jobbet. Jag visste ju att jag bara skulle hem till soffan och då är det extra skönt att bli extra trött :)

Att springa intervaller är nÃ¥got som alla kan göra, efter bästa förmÃ¥ga förstÃ¥s. Du behöver inget gymkort, du är färdig pÃ¥ en halvtimme och du fÃ¥r ett riktigt bra träningspass. Om du gör det rätt… :)

Att tänka på:
1. Om du ska springa intervaller är det viktigt att du värmer upp ordentligt. Är du ordentligt uppvärmd minskar du risken för skador och du undviker syreskuld.

2. Sprintarna behöver inte vara särskilt långa, det viktiga är intensiteten. Du ska alltså ta i ALLT vad du har vid varje sprint. Om du orkar gå eller prata under vilan så har du inte tagit i ordentligt.

Ikväll sprang jag längs Kungsholmsstrand, perfekt väder och lagom med folk. Mitt pass såg ut såhär:

Sprint 30 sek, vila:120 sek x 10

Känslan efter ett intervallpass är svårslagen! Om ni vill komma igång med springa intervaller så kan jag varmt rekommendera detta program från Coach Mike! Check it out.

Nu är det soffläge!

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>