German Body Composition training…

…den bästa och roligaste träningsformen, enligt mig! Jag började träna GBC för ett par Ã¥r sedan när min egen PT introducerade det för mig, och jag har fortsatt sedan dess.  Om du vill spendera mindre tid pÃ¥ gymmet och samtidigt se resultat ska du verkligen prova detta.

German Body Comp (GBC) innebär, enkelt förklarat, att du arbetar med högintensiva övningar kombinerat med kort vila.

”Hemligheten” med GBC är bl.a. att träningsformen ökar kroppens förmÃ¥ga att producera mjölksyra. Ju mer mjölksyra du producerar, desto mer ökar din produktion av tillväxthormon, vilket i sin tur gör att din förbränning fortsätter även lÃ¥ngt efter du avslutat ditt pass. Du förbränner alltsÃ¥ fett även när du vilar. Dessutom hjälper GBC att öka din muskelstyrka.

Det fina med GBC är att du verkligen kan variera dina pass med många olika övningar. Fokusera dock på övningar för underkropp och kombinera med ett par för överkroppen.

Igår körde jag ett GBC pass som såg ut som följande:

A1: Good mornings arbete:30 sek, vila: 30 sek
A2: Burpees arbete:30 sek, vila: 30 sek

Antal set: 4

B1: Bulgarian lunges arbete:30 sek, vila: 30 sek
B2: Pull-ups (använd maskin eller gummiband om du måste) arbete:30 sek, vila: 30 sek

Antal set: 4

C1: Goblet Sqaut arbete:30 sek, vila: 30 sek
C2 : Dumbell Step-ups arbete:30 sek, vila: 30 sek

Antal set: 4

Du ska alltså starta med A1 och köra övningen i 30 sekunder, därefter vila 30 sekunder. Fortsätt med A2 och arbeta 30 sekunder, vila 30 sekunder. Därefter börjar du om med A1, repetera 4 set.  När du har gjort 4 set av A1-A2 vilar du cirka 3-4 minuter innan du går vidare till B1-B2 osv.

Tveka inte att kontakta mig om du har frågor kring träningsupplägg!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>